Iterio IT, nätverk och support som tjänst

Kunden

Iterio är ett konsultbolag inom samhällsplanering och samhällsbyggnad som hjälper kunder med projektledning, projekteringsledning och datasamordning. Deras teknikspecialister jobbar i alla skeenden inom geoteknik, miljö och trafik.

Bakgrund

Iterio delade en intern IT-miljö med ett systerbolag och hade en annan partner för drift samt olika kanaler för produktinköp. Ju mer Iterio växte desto tydligare blev det att de behövde konsolidera antalet leverantörer och outsourca sin IT. Iterio tog in en extern upphandlingskonsult för att undersöka Iterios utmaningar, krav och behov med huvudmålet att transformera Iterio från utövare till beställare av IT.

  • Användarna var negativa till outsourcing eftersom CAD-ritningar ställer hårda krav på infrastrukturen och bandbredden
  • Iterio ville ha en helhetsleverantör i så stor mån som möjligt för att minska kontaktvägar och leverantörsreskontra
  • Iterio tyckte licenshantering och beställning  var tidskrävande och jobbigt, särskilt de licensrevisioner de blev utsatta för
  • De ville frigöra tid från de interna medarbetarna som hjälpte till med användarsupport och datorinstallationer

Konsulten tillsammans med Iterio gjorde djuplodande research inklusive tester där resultatet blev att Fouredge fick uppdraget. Läs mer om hur vi effektiviserat Iterios användning och beställning av IT

Läs mer

Om lösningen

Iterio har outsourcat hela livscykeln; från drift, implementation och support till produktförsörjning och produktåtervinning. Detta gjorde det för att bli en beställare av IT samt tillfredsställa användarnas med hög krav på IT-miljön

  • Med en modern infrastruktur, server, SAN, nätverk och VPN, lyckas vi uppfylla de högt ställda krav användarna har på prestanda så att de kan jobba effektivt och bekymmersfritt, även med stora CAD filer
  • Med Fouredge som helhetsleverantör har Iterio fått färre leverantörsreskontra och därför färre fakturor. Genom tydliga märkning och specificerade fakturor så går attestering och hantering betydligt mycket lättare
  • Tack vare att Fouredge tar hand om inköp, hantering och rapportering av licenser samt eventuell audit så får Iterio ett mer bekymmerslöst användande av licenser samt att tid har frigjorts från interna resurser
  • Då Fouredge nu mer sköter all support och administrering utav PC-s så har följande mål uppnåtts:
    • Interna resursera kan nu kan fokusera på debiterbar tid
    • Supporten är inte personberoende, det finns nu ett helt supportteam – användarna får därför hjälp både snabbare och effektivare
    • Vi har minimerat risken för att datorer skall utsättas för angrepp genom ha de senaste säkerhetsuppdateringarna som sker med schemalagd ”patch-management”

”Vi är väldigt nöjda med vårt val av Fouredge som helhetsleverantör utav IT då de är väldigt duktiga på det dem gör och svarar snabbt när vi behöver hjälp. Vi upplever att de alltid har ambitionen att lösa våra problem!”

– Jonas Jonsson, VD Iterio

Vill du boka en timmes
fri konsultation?

Ring oss på

+46 (0)8 518 00 190

eller fyll dina uppgifter nedan

om du hellre vill att vi kontaktar dig!