Kundcase Iterio

Kunden

Iterio är ett konsultbolag inom samhällsplanering och samhällsbyggnad som hjälper kunder med projektledning, projekteringsledning och datasamordning. Deras teknikspecialister jobbar i alla skeenden inom geoteknik, miljö och trafik.

Bakgrund

Iterio delade en intern IT-miljö med ett systerbolag och hade en annan partner för drift och olika kanaler för produktinköp. Ju mer Iterio växte desto tydligare blev det att de behövde konsolidera och outsourca sin IT till en partner. Iterio tog in en extern upphandlingskonsult för att undersöka Iterios utmaningar, krav och behov med huvudmålet att transformera Iterio från utövare till beställare av IT

  • Användarna var negativa till outsourcing eftersom CAD ställer hårda krav på infrastrukturen och bandbredden
  • Iterio ville ha en helhetsleverantör i så stor mån som möjligt för all IT för att minska kontaktvägar och leverantörsreskontra
  • Iterio tyckte licenshantering och beställning  var tidskrävande och jobbigt, särskilt de licensrevisioner de blev utsatt för
  • De ville frigöra tid från de interna medarbetarna som hjälpte till med användarsupport och datorinstallationer

Konsulten tillsammans med Iterio gjorde djuplodande research och tester och resultatet blev att Fouredge fick uppdraget. Läs mer om hur vi effektiviserat för Iterio hur de beställer och använder IT

Läs mer

Om lösningen

Iterio är en helhetskund som köper hela livcykeln; från drift, implementation och support till produktförsörjning och produktåtervinning.

  • Eftersom Fouredge endast använder enterprise-produkter i sin infrastruktur så har den outsourcade lösningen tillfredsställt även den mest kräsne användaren
  • Som helhetsleverantör har Iterio fått färre leverantörer och därför färre fakturor samt att märkning har blivit bättre. Nu går attestering och hantering betydligt mycket fortare
  • För outsourcade tjänster ligger huvudansvaret på Fouredge att ta hand om inköp, hantering och rapportering av licenser samt eventuell audit av dem. Tack vare detta får Iterio ett mer bekymmerslöst användande av licenser samt att tid har frigjorts från interna resurser.
  • Då Fouredge nu mer sköter alla support och datoradministrering så har följande mål uppnåtts:
    • Tid har frigjorts från de interna resurserna som kan nu kan fokusera på debiterbar tid
    • Supporten är inte personberoende, det finns nu ett helt supportteam
    • Användarna får därför hjälp både snabbare och effektivare
    • Uppdaterade och säkrare datorer med hjälp av mjukvaruagent vilket minimerar risken för ”exploits”

”Vi är väldigt nöjda med vårt val av Fouredge som helhetsleverantör utav IT då de är väldigt duktiga på det dem gör och svarar snabbt när vi behöver hjälp. Vi upplever att de alltid har ambitionen att lösa våra problem!”

– Jonas Jonsson, VD Iterio

Är du intresserad?

Ring oss på

+46 (0)8 518 00 190

eller fyll dina uppgifter nedan

om du hellre vill att vi kontaktar dig!